10 Tips om overeten te voorkomen tijdens de feestdagen

De feestdagen komen er aan. Het is weer vreten op aarde. De kans dat je teveel eet is natuurlijk groot. Voorkom dat je gewicht (net als vuurwerk) omhoog schiet.

Door je brein voor de gek te houden en veranderingen in gewoontes aan te passen, kun je ongemerkt een stuk minder gaan eten. Deze kleine psychologische trucs zorgen er op de lange termijn voor, dat je broek net wat minder strak zit. Hier komen er 10.

  1. Eet van een kleiner bord

Het is misschien niet handig als een pizza nét niet op je bord past, maar het heeft ook voordelen. Eigenlijk is het heel logisch: hoe kleiner je bord is, hoe minder je eet. Op een kleiner bord lijken de porties namelijk groter, waardoor je eerder stopt met eten. Met een groot bord ben je geneigd om meer op te scheppen om de ruimte te vullen. Uit onderzoek van the University of Cambridge bleek dat een klein bord honderden calorieën per dag kan schelen.

 

  1. Poets je tanden na het avondeten

De kans dat je naar een snack grijpt net nadat je tanden hebt gepoetst, is klein. Daarom is het geen slecht idee om je tanden snel na het avondeten te poetsen. Dit ritueel geeft je brein het idee dat je zo gaat slapen. En de uitgesproken smaak van tandpasta nodigt je niet uit om te snacken. Wacht met het poetsen van je tanden wel een half uur na het eten, anders kan het je tandglazuur aantasten.

 

  1. Gebruik klein bestek

Een kom soep eten met een kleine lepel kost wat extra tijd, maar juist daarom is het een goed idee. Als je met kleiner bestek eet, moet je automatisch meer happen nemen en heb je eerder het idee dat je genoeg hebt gegeten. Het ziet er alleen een beetje gek uit.

 

  1. Eet niet uit de verpakking

De bodem van een zak chips is altijd veel dichterbij dan je denkt. Net zoals koekjes eerder op zijn, wanneer je uit de verpakking eet. Train jezelf erin om chips en andere snacks altijd in een bakje of schaaltje te leggen. Omdat je maag niet kan tellen, is het belangrijk dat je ziet hoeveel je eet. Tenzij je een zak worteltjes eet.

 

  1. Houd (ongezonde) snacks achter gesloten deuren

Een fruitschaal gevuld met fruit nodigt uit om te eten, dat is alleen maar goed. Een doorzichtige koekjestrommel of open keukenkastje gevuld met snacks, heeft hetzelfde effect. Bewaar ongezonde tussendoortjes voortaan achter gesloten deuren. Want: uit het zicht, is ook uit je hoofd. Hetzelfde geldt voor een buffet, ga hier met je rug naar toe zitten.

 

  1. Maak een gezonde versie van een ongezonde maaltijd

Zin in  een frietje? Dan stilt alleen een salade waarschijnlijk niet je lekkere trek. De Amerikaanse psychotherapeut Jonathan Alpert raadt aan om van een ongezonde maaltijd een gezondere versie te maken. Heb je zin in chips? Maak dan zelf groentechips. Zin in een vette hamburger? Kies voor een volkorenbroodje en een zelfgemaakte groenteburger. Trek in friet, stil het met zoete aardappel friet. Volgens de psychotherapeut raken je smaakpapillen en je brein vanzelf gewend aan deze gezondere maaltijden en vind je het uiteindelijk zelfs lekkerder.

  1. Opscheppen in de keuken

Zien eten doet eten. Schep je eten op in de keuken en eet je bord leeg aan de eettafel. Dat kan je ook met je broodmaaltijd doen.

 

  1. Bepaal vooraf wat je wilt eten

Bepaal de hoeveelheden en weeg eventueel rijst, pasta en aardappelen af. Dit kan ook in een maatbeker of bij aardappelen per stuk.

  1. Vul voor iedere maaltijd je eetdagboek in

Je neemt je dan al voor wat je gaat eten en achteraf invullen kost vaak te veel moeite dus je er aan houden is dan een uitdaging.

  1. Eet ‘mindfulness’

Als je je bewust bent van wat je eet, eet je langzamer, bedachtzamer en zit je eerder vol. Dus neem de tijd voor het eten. Kauw goed en geniet van geur, aroma en smaak.

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *