Carnaval vieren zonder aan te komen

Alaaf! Het is bijna Carnaval. De komende 6 dagen flink feesten. Dat betekend meer eten en drinken. Voor je het weet schiet je gewicht omhoog. Vandaar dit plan. Wat ik een tijd geleden voor een klant heb geschreven. Het resultaat? Ze bleef eerst sinds jaren stabiel. Na de Carnaval. Wil je weten hoe? Lees dan deze 9 tips. En blijf slank.

Doe vantevoren boodschappen

Doe vantevoren boodschappen. Zorg dat je gezonde / kcal arme producten in huis hebt. Als je hongerig thuis komt je niet los kunt gaan op snoep / snacks.  Bereid eventueel al maaltijden voor. Zodat je niet teveel tijd kwijt bent. En je meer van de carnaval kan genieten.

Eet van te  voren

 

Eet voordat je gaat een goed ontbijt. Iets wat je goed verzadigd. Zodat je een lange tijd er tegenaan kunt. Verzadiging is per persoon anders. Kijk dus wat jouw het beste verzadigd. Producten met eiwit verzadigen goed. Bronnen; ei, zuivel, vlees/vis/gevogelte, noten, bonen.

 

 

Neem eten mee voor de snelle trek

Om te voorkomen je trek krijgt en teveel eet. Neem eten mee. Zoals suikervrije kauwgum. Voordelen; geen kcal, frisse adem en iets om op te kauwen. Een handje nootjes (walnoten, amandelen, cashews) Voordeel; het verzadigd, is lekker en makkelijk mee te nemen. Hou het bij 1 handje. Er zitten veel kcal in noten.

Eet (af en toe) thuis

Voor de ras echte carnaval vierder vloeken in de kerk. Helaas is al het eten meestal gefrituurd. Waardoor je meer kcal binnenkrijgt. Ook al eet je 1-2 dagen thuis. Het scheelt aanzienlijk aan kcal. Thuis eten heb je meer controle. Je bepaalt zelf wat je kookt. Of gekookt hebt. Als je aan mealpreppen doet. Inspiratie nodig? Check hier verschillende gerechten;

Eet/drink met je minst dominante hand

Eten en drinken is een gewoonte. Het is geautomatiseerd gedrag. Je hoeft er niet bij te denken. Wekt weinig emotie op en het word niet opgemerkt. Hierdoor drink / eet je onbewust meer.  Je kunt gewoontes doorbreken. Door met je minst dominante hand te drinken / eten valt de gewoonte beter op. Hierdoor eet je bewuster

Stel het drinken van alcohol uit

Alcohol is vloeibaar. Daardoor verzadigd het niet. Maar bevat veel kcal. 67-96 kcal per 100 ml. Probeer het moment van alcohol drinken uit te stellen. Als je drinkt. Doe een wedstrijdje. Wie het langzaamst kan drinken.

Drink kcal arme dranken

Wissel alcohol af met kcal arme dranken. Spa blauw/rood, light frisdrank. Cola light = 0 Kcal versus Bier = 86 kcal.

Blijf niet lang hangen

Tijdstip 3.00u. Het feest is over. Morgen weer een dag. Iedereen blijft hangen. Je hebt genoeg gehad. Toch is er nog ruimte voor friet, kebab of pizza. Blijf niet hangen. Ga naar huis. Bespaar 322 tot 1140 kcal. Die je niet eet. Mocht je toch trek hebben. Eet dan thuis iets wat je van te voren hebt klaar gemaakt. Dat is kcal armer. En je bespaart geld.

 

 

 

Blijf in beweging

Bewegen is gezond. Het zorgt voor doorbloeding van onze hersenen. Ook dat deel waar je wilskracht uit put. Dat zorgt dat je gemotiveerd blijft. Om dat biertje te laten staan. Of eerder naar huis te gaan. Sta je stil de optocht te kijken? Bied aan om drinken te halen. Ga na het opstaan sporten. Ook al is het 30 minuten. Je zweet je kater uit. Daardoor ben je een stuk frisser. Kun je meer genieten van de Carnaval.

 

 

 

 

 

Succes met het toepassen van deze tips! En geniet van de carnaval.

Vond je tips waardevol? Like en share hem op je Facebook.

Rutger Jan Oost

Vitaliteitstherapeut & Personal Trainer Sittard

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *