Moet ik ontbijten om af te afslanken?

Moet ik ontbijten om af te slanken?

Je kent het gezegde. Ontbijt als een keizer, lunch al een edelman en dineer als een bedelaar.

Ontbijt wordt gezien als iets gezonds. Het kickstart je verbrandingsmotor. Belangrijk als je af wil vallen.

Je voorkomt dat je gaat snaaien later op de dag. Is dat ook zo? We duiken de literatuur in.

Maakt ontbijten slanker?

In een experiment (Dhurandhar EJ 2014) werden 300 deelnemers met obesitas / overgewicht verdeeld in 3 groepen.

De eerste groep kreeg de opdracht om 10.00u te ontbijten. De tweede groep kreeg de opdracht om 11.00u te ontbijten. De derde groep kreeg een opdracht gezonder te eten.

Na 16 weken was er nauwelijks verschil in gewicht tussen de verschillende groepen.

Gaat mijn stofwisseling omhoog als ik ontbijt?

Vaak hoor je dat het ontbijt je verbranding / ruststofwisseling verhoogd.

Als we eten kost het energie om voedsel te verteren. Dit proces noemen we de thermogenese of Thermogenic effec of food (TEF). De TEF is 10%. Dit zou bijdragen aan het slanke effect van ontbijten. Of dat zo is gaan we nu bekijken.

In een onderzoek (Betts JA 2014) werden slanken vrouwen en mannen verdeeld in 2 groepen.

Eén groep kreeg een ontbijt van 700 kcal. De andere groep ging om 12.00u ontbijten.

Na 6 weken bleek de ruststofwisseling (RMR) nauwelijks te stijgen (11 kcal per dag).

Er was ook geen effect op verzadigingsgevoel en het gewicht.

Eet ik meer als ik het ontbijt oversla?

Dan rest nog de vraag ga ik gedurende de dag meer (kcal) eten als ik het ontbijt oversla?

Tijdens een experiment (Reevesa S 2014) werden 37 deelnemers verdeeld in 4 groepen op basis van;

  1. Normaal gewicht (BMI <25)
  2. Overgewicht / obesitas (BMI >25)
  3. Wel-ontbijters
  4. Niet-ontbijters

De deelnemers kregen de opdracht om één week wel te ontbijten en één week niet te ontbijten. Tijdens de niet-ontbijt week aten alle deelnemers meer in de middag en in de avond in vergelijking met de wel-ontbijt week. Tijdens de niet-ontbijt week werd er door alle groepen gedurende de hele dag minder kcal gegeten. Je gaat niet meer eten als je het ontbijt overslaat.

Geen hap door je keel ´s ochtends?

Krijg jij geen hap door je keel s’ ochtends? Wat let je om het ontbijt over te slaan en later op de dag te eten. Vergeet niet dat breakfast staat voor “breaking the fast.” Na een avond vasten breek je dit door te eten. De 1e maaltijd die je eet is dus je breakfast / ontbijt. Of je direct na het opstaan ontbijt of 3u later. Het maakt niet uit. Doe wat voor jou goed voelt.

Vond je het een goed artikel? Deel het dan alsjeblieft.

 

Geraadpleegde bronnen

  • Betts JA (2014), Richardson JD, Chowdhury EA, e.a. The causal role of breakfast in energy balance and health: a randomized controlled trial in lean adults. Am J Clin Nutr. 2014 Jun 4
  • Dhurandhar EJ (2014), Dawson J, Alcorn A, e.a. The effectiveness of breakfast recommendations on weight loss: a randomized controlled trial. Am J Clin Nutr. 2014 Jun 4
  • Reevesa S (2014), Huberb JW, Halsey LG, e.a. Experimental manipulation of breakfast in normal and overweight/obese participants is associated with changes to nutrient and energy intake consumption patterns. Physiology & Behavior Volume 133, 22 June 2014, Pages 130–135
  • chivo.nl
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *